lördag 14 februari 2009

alla hjärtans dag

Fredagen 13 är dagen för spel och lotteri. Jag köper alltid en skraplott. På franska ber man om en morpion. Un morpion s´il vous plaît, säger man. Däremot frågar man aldrig om personen på andra sidan disken har några morpions. Morpion betyder nämligen flatlus.
Vad flatlus har med skraplott att göra? Att skrapa är ju att klia. Inget kan klia mer än en flatlus. Så är det bara. Jag kliar allt vad jag orkar men vinner ändå aldrig.
Är det nån gång på året man ska vinna är det en fredag den 13. Det gäller inte mig.
Alla hjärtans dag i Sverige är så kyskt romantiskt med röda hjärtan och rosor. Här heter det
Saint-Valentin och trenden är sex.
I trendbutiken Passage du Désir (Åtråns passage) finns årets valentinmode.
Den ekonomiska krisen i all ära men med en tusenlapp spenderad per kund i genomsnitt hos butiken är det sexglädjen som i år slår alla rekord.
Efterfrågan bara växer på sexkosmetik och vad som kallas "suggestiva underkläder".
En nyhet är almanackan "52 veckor av njutning" för tips om ett helt år av nöjen.
Det finns "vuxenbakelser" fyllda med chokladkräm att strykas på kroppen eller välsmakande kroppspuder för att inte tala om de hårda paketen sexleksaker.
Som "vibrerande ägget" som säljs med fjärrkontroll för partnern att hålla utvecklingen under kontroll.
I Paris ringlade inga köer utanför butiken. Denna lördag var sportlovets första dag och 1,3 miljoner på väg till Alperna.
Kanske nån dock packat ner underlakanet Karma för
19 euros med garanterad hållbarhet i tjugo tvättar. Finessen är invävda mikrokapsyler fyllda med sk erotiska oljor som frigörs vid kontakt med huden.
Billigast är en rulle tejp med texten" je t´aime " för den som vill bekvämt tejpa igen hela raringen för litet lugn och ro.
http://www.passagedudesir.fr/

1 kommentar:

  1. Den vanligaste gåvan på Alla hjärtans dag är i Sverige blommor, men den present som de allra flesta vill ha är en middag. Det visar en nyligen genomförd undersökning från branschorganisationen Svensk Handel, där 1.000 personer har tillfrågats. Dagens Industri rapporterar om saken.

    Svensk Handel ser även hur kärleksdagen håller på att byta skepnad.
    "Alla hjärtans dag har gått från att vara en dag att ge gåvor till någon man är förälskad i, till en dag att visa uppskattning för folk. Vi ser hur företagen har blivit mer tydliga i sin marknadsföring och hur man försöker nå en bredare kundgrupp", säger Margareta Ternell, pressekreterare på Svensk Handel.

    Tydlig marknadsföring och bredare kundgrupp. Corporate bullshit, säger jag. Vad heter det på franska

    SvaraRadera