onsdag 18 februari 2009

cancer av det dagliga lilla glaset vin?

Inte nog med den ekonomiska krisen, det verkliga dråpslaget mot nationen är dagens besked från Nationella cancerinstitutet att det lilla dagliga glaset vin kan ge dig cancer.
- Glöm att ett litet glas om dan är nyttigt. Det finns ingen skyddande faktor alls i vin, konstaterar rapporten knastertorrt. Resultatet är en självklar folklig vrede på tidningarnas nätsidor. Insändarna väller fram med våldsamheten hos en tsunami.
Den äldste - hittills -är en ursinnig 85-årig gentleman som uppger att han i hela sitt liv druckit såväl måttligt som omåttligt, som ätit endast det han tycker är gott och smyckat lyckan med ett härligt liv med hustrun.
- Skulle mitt liv ha varit bättre om jag nöjt mig med råa morötter och kranvatten?
En mycket bra fråga.
När rapporten diskuterades i en av tvkanalerna hade samtliga deltagare något förvånat över sig som om de inte förstod hur de fortfarande kunde vara vid liv.
- Om man sköter sig skjuter man upp sin cancer med tio år, trumpetade en av
författarna till rapporten.
Man får absolut inte vara överviktig. Man ska röra på sig varje dag och även springa.
Det räcker tydligen inte att som jag, stå i fönstret och kolla joggarna i parken.
Rapporten har inget till övers för dom som klarat sig ändå som Winston Churchill som varken var smal eller nykter och rökte cigarr och för vilken motion aldrig hade minsta lockelse.
Inte en tanke heller på alla bekämpningsmedel som är kvar i anbefallda halvt kilo frukt och grönsaker varje dag.
Rapporten påstås vara en sammanfattning av senaste rön.
Man ska inte äta mer än ett halvt kilo rött kött i veckan exempelvis.
Hittar ingen övertygande argumentation.
Det står också att man skyddar sitt barn mot övervikt och sig själv mot cancer om man ammar i minst sex månader.
Det utlöser bittra insändare från yrkesarbetande mödrar. Mammaledigheten är inte lika lång som i Sverige.
Undrar just hur stämningen är i distriktet Madiran. Det ligger i ett bergigt område i sydvästra Frankrike där befolkningen lever längst i hela Frankrike.
De dricker vin dagligen och vilket vin sen.
Jag träffade en gång på vinmässan i Bordeaux den brittiske kemiprofessorn Roger Corder som undersökt vinet och utifrån det dagliga intaget förklarade varför befolkningen blev så gammal. Hans bok The Wine Diet anser att vinet i Madiran är rena livselixiret, så överlägset bordeaux att han inte kunnat få boken översatt till franska.
Lång livslängd konstaterar professor Corder är en fråga om dagligt intag av ett rött vin med hög halt av tannin. Inget vin i världen har så hög tanninhalt som vinet från Madiran.
Det finns på systemet i Sverige dessutom lovordat.
Är så glad att jag hittar den stillsamme professor Corders bok i min hylla.
Puh vilken dag.

1 kommentar:

  1. Så kan man då än en gång konstatera att hälsa är ett labilt jämviktsläge med 100% dödlig utgång. I beaktande av dessa omständigheter samt din rapport från den franska horisonten, erinrar jag mig att jag dyrt och heligt lovat mig själv något bättre, än den bedrövliga BIB jag just punkterat. Skål!

    SvaraRadera